Sari la conținut

Montessori – scoala alternativa

Metoda de invatare Montessori este o miscare educationala care ii incurajeaza pe profesori sa trateze copiii si orele de curs intr-o maniera diferita fata de relatia clasica profesor-elev. In loc de a se concentra pe educatia academica, metoda Montessori se axeaza pe respectarea si incurajarea diferentelor intre copii, oferind astfel un mediu ideal pentru a-i invata interactiunea sociala si pentru a le dezvolta abilitatile socio-emotionale. Cel mai des, metoda Montessori este aplicata la nivel prescolar datorita concentrarii pe dezvoltarea timpurie a copiilor.

Metoda Montessori a fost creata la inceputul secolului 20 de catre Maria Montessori, un medic si profesor italian. Ideea din spatele metodei Montessori este aceea ca cei mici au fiecare propriul lor mecanism de ghidaj pentru dezvoltarea personala. Profesorul actioneaza ca un ghid, avand grija sa indeparteze obstacolele de invatare din clasa, dar neparticipand direct ca un instructor. Lectiile oferite de profesor deseori implica cum sa foloseasca sau cum sa se joace cu diferitele jucarii educative din clasa.

Iata cum arata o camera de joc Montessori.

Conform dr. Montessori, fiecare copil se dezvolta trecand prin cateva stadii, fiecare stadiu fiind unic si cerand strategii diferite de predare. Primul stadiu are loc intre nastere si varsta de sase ani. Acest stadiu reprezinta momentul cand bebelusii, copiii mici si copiii invata limbajul si incep sa experimenteze lumea pentru prima oara. Include dezvoltarea ego-ului, unde copiii incep sa se diferentieze pentru prima oara fata de ceilalti. Al doilea stadiu are loc de la sase la doisprezece ani, in timpul caruia copiii incep sa dezvolte capacitatea de gandire independenta si deductie abstracta. Acest stadiu este marcat de dorinta de a interactiona social si emotional cu ceilalti. Ultimul stadiu de dezvoltare corespunde adolescentei.

In loc de a instrui cu ajutorul pliantelor, fișelor de lucru, prelegerilor și planurilor de lecție, un profesor Montessori va oferi indrumare, dar copilul este responsabil de invatare. Clasa va contine deseori cateva locuri dedicate, fiecare continand jucarii care sa le permita copiilor sa exploreze si sa invete. De exemplu, un astfel de loc intr-o clasa Montessori va avea o galeata de Lego si cateva imagini ale unor obiecte simple cum ar fi un mar sau o casa, pe care copiii o pot construi daca vor. Celelalte locuri vor avea carti, creioane, un xilofon sau alte tipuri de jucarii. Ideea din spatele unei clase Montessori este sa permita copiilor sa invete prin joaca.

Unicitatea claselor Montessori este data de gruparea pe varste. In scoala clasica, copiii sunt separati pe ani si pe clase, interactionand in special cu copii de aceeasi varsta. O clasa Montessori va oferi deseori clase mixte, de exemplu cu copii de trei si sase ani. Este important deoarece copiii pot invata prin urmarirea celorlalti copii cum se joaca. Acest proces a fost caracterizat de Lev Vygotsky ca zona de dezvoltare proximală si este vazut ca o metoda de invatare sociala.

O clasa Montessori este diferita de o clasa tipica in mai multe feluri. Aceste schimbari incurajeaza copiii sa se dezvolte independent in persoane cu o personalitate bine definita. Prin permisia acordata copiilor sa se joace, in loc sa stea si sa asculte, clasa permite copiilor sa isi dezvolte motivatia de a invata si explora. Desi nu este metoda traditionala de a preda, metoda Montessori ofera avantaje empirice de dezvoltare a copiilor peste media normala de invatare. 

Articole relationate
Comentarii facebook
Comentarii
    Trimite un comentariu
    Sunt tătic necenzurat
    Abonează-te la newsletter

    adevarul.ro

    click.ro
    ..

    Înscrie-te în comunitatea mămicilor generoase!