Elevii care folosesc ChatGPT sau alte instrumente de inteligență artificială pentru teme și proiecte vor avea, în curând, reguli clare din partea Ministerului Educației. Ministrul Daniel David a anunțat că, „în una-două săptămâni”, va fi lansat un ghid oficial de utilizare a inteligenței artificiale în școlile din România.
Documentul va explica modul în care aceste tehnologii pot fi integrate responsabil în procesul educațional, astfel încât să „fie un plus, nu un minus” în învățare. Ghidul se va adresa în special elevilor și profesorilor din învățământul preuniversitar și va include recomandări despre cum să folosească IA nu doar pentru obținerea unui rezultat, ci și pentru a înțelege pașii care duc la acel rezultat.
„Deci cum să folosești inteligența artificială pentru a fi un plus și nu un minus”, a declarat Daniel David.
Ministrul consideră pozitiv faptul că elevii își pun întrebări despre impactul acestor tehnologii asupra capacității lor de gândire critică. Într-o declarație pentru Digi24, el a subliniat:
„Este extraordinar de bine că elevii se preocupă de impactul pe care îl are inteligența artificială asupra capacității lor de a învăța și de a gândi critic.”
Daniel David a mai precizat că tehnologia nu are o valoare morală în sine, ci devine benefică sau dăunătoare în funcție de modul în care este folosită:
„Tehnologia, inclusiv inteligența artificială, nu este bună sau rea în sine, ci devine mai bună sau mai proastă în funcție de cum o utilizăm.”
Deși ghidul vizează învățământul preuniversitar, ministrul a menționat că universitățile și-au elaborat deja propriile ghiduri de utilizare a inteligenței artificiale, adaptate nevoilor academice.
Prin acest demers, Ministerul Educației își propune să transforme inteligența artificială într-un instrument educațional constructiv, nu într-un substitut al efortului de învățare.