Sari la conținut

Tehnici simple de a îmbunătăţi puterea de concentrare a unui copil

Lipsa puterii de concentrare a copiilor este o problemă frecventă a zilelor noastre. În fapt, este atât de comună, încât copiii nu se dovedesc atraşi nici de noile jucării mai mult de câteva minute.

Care sunt semnele care îţi arată că al tău copil nu se poate concentra, care sunt cauzele acestui comportament şi ce este de făcut? Aflăm din rândurile de mai jos:

Cum îţi dai seama că prichindelul tău nu are putere de concentrare:

  • Nu stă locului decât foarte puţin timp şi este uşor distras de orice zgomot
  • Pierde adesea lucruri şi îi este greu să fie ordonat
  • Întâmpină dificultăţi în a învăţa lucruri noi şi a-şi aduce aminte de cele vechi
  • Pare visător mai tot timpul
  • Este adesea agresiv sau prost dispus

Lipsa puterii de concentrare la copii. Cauze:

Somn insuficient – În funcţie de vârstă, un copil are nevoie de 8-10 ore de somn pe zi, iar ora de culcare nu trebuie să depăşească 22.00.

Stres familial – Ce se poate dovedi stresant pentru un copil? Orice: de la şcoală, la relaţia cu prietenii şi până la relaţia cu familia. Pe copii se pune foarte multe presiune să performeze la şcoală sau la activităţile extracurricularre alese – fotbal, balet, pian, înot etc – motiv pentru care se stresează frecvent şi nu mai reuşesc să se concentreze corespunzător asupra niciunei activităţi.

Alimentaţie nesănătoasă – O alimentaţie bogată în grăsimi şi în zahăr afectează capacitatea de concentrare a copilul. Încercaţi să includeţi în dieta lui ouă, cereale, lapte, pui, peşte, legume şi fructe şi să eliminaţi băuturile carbogazoase şi energizante, cafeaua şi mâncarea de tip fast food.

Prea multe sarcini de îndeplinit – Copiii nu sunt oameni mari, ceea ce înseamnă că trebuie să întreprindă mai puţine activităţi decât noi. Nu îi suprasolicitaţi şi, mai ales, nu le daţi sarcini de îndeplinit simultan. Le va fi imposibil să se mai concentreze chiar şi asupra unuia singur.

Lipsa puterii de concentrare la copii. Soluţii

  1. Observă copilul – Aşează-te pe o canapea şi priveşte-l în timp ce se joacă, învaţă sau face orice altceva. Observă-i gesturile, încearcă să îi citeşti grimasele şi vezi cât timp poate sta focusat pe aceeaşi activitate şi ce îi distrage atenţia. Mai mult, vorbeşte cu educatoarea/ învăţătoarea şi roag-o să îl urmărească îndeaproape, să îţi spună ce a constatat.
  2. Minimizează sursele care îl distrag – Copiii nu sunt foarte pricepuţi în a filtra sunetele din jur. Aşadar, dacă îl vezi că se concentrează asupra unei activităţi ai grijă să îi închizi televizorul şi să nu intri în dialog cu el sau cu alte persoane, în preajma lui. Mai mult, foloseşte-te de exemplul personal şi citeşte lângă el. Îl va ajuta să vadă cum trebuie să te comporţi, atunci când eşti angrenat într-o activitate.
  3. Redu timpul petrecut în faţa ecranelor – În loc să îl laşi să îşi piardă timpul cu jocuri moderne, din era digitală, încurajează-l să opteze pentru jocurile tradiţionale, din mediul offline. Joacă-te cu el Monopoly, Rummy sau oricare alt joc adecvat vârstei lui. Lego este o idee genială! Mai mult, încearcă să îi faci un program bine limitat de privit la televizor sau de stat în faţa calculatorului. Dar în tot acest timp, oferă-i alternative. Este copil – nu poate sta locului!

    ► Citeşte şi Cum limitezi timpul la TV sau la tabletă? Regula celor 5 minute nu mai este valabilă
     
  4. Setează-i responsabilităţi zilnice – În funcţie de vârstă, îi poţi sugera să te ajute să strângeţi masa, să faceţi un sandviş, să aşeze cărţile din bibliotecă în ordine alfabetică. Încearcă să schimbi zilnic aceste mici responsabilităţi.
  5. Apreciază-l şi premiază-l – Copiii trebuie să se simtă motivaţi să îşi îndeplinească sarcinile. Atunci când observi că există mai multă voinţă din partea lui şi vezi că are rezultate mai bune, oferă-i un mic cadou.
  6. Mergeţi la psiholog – Dacă fiecare om ar avea şansa să consulte un psiholog, am trăi într-o lume mai bună, cu oameni mai fericiţi! Este bine ca cel mic să meargă la specialist, să vorbească despre orice simte nevoia. Îl va ajuta mult mai bine decât am face-o noi, vreodată, şi, în plus, i-ar pune şi un diagnostic pentru a vedea cu ce ne confruntăm – dacă micuţul are într-adevăr o problemă sau nu.
  7. Încearcă-l să îl ţii activ fizic – Ieşi cu el la alergat, ajută-l să înţeleagă de ce este nevoie să participe conştiincios la orele de sport, lasă-l să se joace afară, cu copiii. Trebuie să îşi consume toată această energie, pentru a se putea concentra asupra activităţilor care implică mai puţină mişcare şi mai mult sport al minţii.

    ► Citeşte şi ADHD? Nu! De ce copiii noştri sunt, de fapt, atât de agitaţi

Sursa foto: Free pik

Articole relationate
Comentarii facebook
Comentarii
  • Maria Popescu

    Foarte util articolul!
    Am cautat si eu mult timp o rezolvare pentru acest lucru, se poate face exact prin pasii enumerati mai sus in postare, in special prin reducerea timpului petrecut in fata ecranelor, acesta a fost primul lucru pe care l-am facut.
    De asemenea, puterea de concetrare se poate imbunatati si prin intermediul unor jucarii pentru copii, jucarii din lemn sau din plus. Jucariile din lemn educative pot avea un efect benefic asupra copilului.
    Eu am cumparat cateva jucarii din lemn de care sunt placut impresionata, de aici : https://www.kidino.ro/21-jucarii-din-lemn

Trimite un comentariu
Sunt tătic necenzurat
Abonează-te la newsletter

Caloria.ro
..

Înscrie-te în comunitatea mămicilor generoase!