Sari la conținut

Probleme frecvente de somn: copiii nu adorm fara parinti

Valoarea somnului poate fi apreciata atunci cand copiii zambesc, sunt fericiti si plini de energie. Copiii care au probleme de somn pot transforma intr-un cosmar viata intregii familii. Cum le putem combate? Dr. Mihaela Oros, specialist in somnologie pediatrica, are urmatoarele recomandari...

Somnul copiilor constituie un subiect care ii "incurca" pe multi parinti. S-ar putea sa nu stiti, de exemplu, cate ore ar trebui sa dureze somnul copiilor la diferite varste in timpul noptii si al zilei. Stiati ca mai devreme de varsta de 6 luni copiii pot sa doarma cel putin 9 ore pe noapte, fara a se trezi? Unii copii dorm mai mult sau mai putin, dar cei mai multi au potentialul de a dormi legat in timpul noptii. Daca juniorii vostri au probleme de somn ar fi indicat sa nu le neglijati si sa le discutati cu pediatrul.

Asocierile in legatura cu debutul somnului

Noi toti ne trezim din somn noaptea pentru scurte perioade de timp in special in timpul somnului cu vise (cunoscut ca somn REM sau somnul cu miscari rapide ale ochilor). Nu suntem constienti de aceste treziri si readormim repede. Totusi, copiii mici reactioneaza in mod diferit la aceste microtreziri din somn - pot sa planga sau sa se simta infricosati. In mod natural parintii incearca sa consoleze copiii care par anxiosi si reclama atentie si tocmai asta poate face sa apara probleme de somn. Ei simt ca ar trebui sa ajute copiii sa readoarma si de multe ori ii hranesc, ii leagana sau se culca alaturi de ei. Dar in acest mod ii invata pe cei mici sa depinda de acest ajutor pentru a adormi in loc ca acestia sa invete sa se linisteasca singuri si sa se simta in siguranta alaturi de un obiect favorit din patutul lor (un animal de plus, o jucarie, paturica preferata etc). Daca aceste comportamente se aplica si in cazul copiilor vostri inseamna ca ei au aceste probleme de asociere in legatura cu debutul somnului.

"Sunt extenuata. Il legan pe copilul meu pentru a dormi in fiecare seara si in timpul zilei. Daca se trezeste noaptea, nu readoarme decat daca il legan din nou."
Acesti copii asociaza somnul cu altceva (leganat, alaptat). Cand aceasta actiune, persoana sau obiect lipseste copiii devin incapabili sa adoarma.
"Singurul loc in care copilul meu adoarme este masina. Conduc prin oras o ora sau doua dupa ce a adormit pentru ca, daca il duc in casa, se va trezi si nu va putea sa readoarma".
Cand copiii nu pot adormi in propriile patuturi, dar reusesc acest lucru intr-un vehicul in miscare, carucior sau leagan, vor invata sa asocieze adormitul cu un anumit fel de miscare.

Cum se pot corecta problemele de somn ale copiilor?

In primul rand, parintii ar trebui sa inteleaga ca cei mici pot invata sa adoarma fara ajutorul lor. Odata ce bebelusii sau copiii mici incep sa asocieze comportamentul de adormire cu leganatul/alaptatul/biberonul/prezenta parintelui, ei nu vor putea sa readoarma singuri si apar aceste probleme de somn. In consecinta, de cate ori se vor trezi vor incepe sa tipe sau sa planga. Cand copiii sunt ridicati imediat din patut si adorm in bratele parintilor aceasta asociere va fi inca o data intarita si le va fi greu sa depaseasca acest gen de probleme si sa invete sa adoarma singuri.

Acest lucru poate creste stresul parintilor care doresc sa-si consoleze copiii, dar in acelasi timp vor ca acestia sa invete sa readoarma fara ajutorul lor. Este important pentru parinti sa inteleaga ca toti copiii pot si vor invata sa adoarma singuri daca li se ofera sansa de a incerca.
In niciun caz nu va sugerez sa ignorati plansul copiilor. Acesta poate semnala existenta unor alt gen de probleme decat cele legate de somn. Intotdeauna trebuie sa va asigurati ca prichindeii vostri sunt in siguranta si nu sunt flamanzi, bolnavi sau cu scutecul murdar. Tehnica pe care o vom descrie ii va ajuta pe copii sa adoarma mult mai usor, fara sa se simta abandonati sau speriati.
Pentru a corecta aceste probleme de somn trebuie sa invatati copiii sa adoarma in timpul perioadelor de somn ziua, seara sau in timpul noptii, cu un nou set de asocieri care nu necesita prezenta voastra. Cel mai bine incepeti acest proces de reinvatare seara, dar nu este gresit nici daca va e mai usor sa o faceti in timpul somnului de peste zi.
La inceput, copiii vor plange. E bine sa aveti in minte ideea ca nu-i abandonati. Prin incurajari repetate si reasigurari, copiii vor invata sa readoarma fara ajutorul vostru si vor depasi aceste probleme de somn. Daca alegeti sa folositi suzete pentru a consola copiii (obiecte de care cei mici vor avea nevoie ca sa adoarma), aceste obiecte de asociere s-ar putea sa va incurce dupa varsta de 5-6 luni deoarece im mod sigur le vor pierde repetat in timpul noptii. Folosirea unor paturici sau animalute de plus nu vor crea probleme majore deoarece raman in patut si copiii le vor gasi usor atunci cand se trezesc.

O tehnica care functioneaza

Aceasta tehnica ii va ajuta pe copiii cu varste cuprinse intre 6 luni si 3 ani sa invete sa adoarma fara ajutorul parintilor. Copiii trebuie pusi in patut treji sau toropiti dupa o rutina linistita. Spuneti "noapte buna" si parasiti camera, avand grija sa lasati o lumina de veghe aprinsa. Daca copiii inca plang dupa 2 minute, va reintoarceti in camera. Nu aprindeti lumina si nu ridicati copiii din patut, nu-i imbratisati si nu cedati insistentelor pentru "inca un pahar de lapte, alta poveste, sau vino si stai langa mine". Puteti consola copiii prin vorbe si/sau sa-i mangaiati pe spate sau pe frunte pentru a le arata ca sunt in siguranta. Apoi parasiti camera; nu stati cu copiii mai mult de 2 minute.
Daca prichindeii continua sa planga sau sa va strige, asteptati putin mai mult inainte de a va reintoarce in camera. Contabilizarea minutelor in timp ce copiii plang poate fi foarte frustranta pentru voi, ca parinti. De fapt, aplicarea acestei metode este mai dificila pentru parinti si va pune mai mult la incercare pe voi decat pe copii. Dar acesta este modul prin care ii ajutam cpe cei mici sa reinvete un patern sanatos de somn si sa depaseasca aceste probleme.

Daca sunteti consecventi, o imbunatatire semnificativa apare in mod obisnuit dupa primele 3 nopti. Atunci cand nu apar rezultate dupa primele 5 nopti trebuie sa va asigurati ca toti adultii implicati in ingrijirea copiilor urmeaza constant aceleasi instructiuni. De asemenea, este posibil ca cei mici sa aiba nevoie de mai mult timp pentru a se acomoda cu aceste schimbari.
Aceasta posibilitate este foarte frustranta si produce multa anxietate pentru parinti. Decat sa-i asculte pe copii cum plang, multi parinti sunt tentati sa-i legene, sa-i ia din patut sau sa le ofere suzeta. Acest lucru va amana procesul de reinvatare si copiii nu vor reusi sa adoarma singuri, iar aceste probleme de somn nu vor disparea.

Metode pentru copiii mai mari

Desensibilizarea

Uneori, la varste mai mari, copiii nu pot adormi deorece sunt infricosati - apar fricile nocturne, un alt tip de probleme de somn. Daca pana acum va intindeati alaturi de copii pentru a-i ajuta sa adoarma si acum a-ti hotarat ca este timpul pentru o schimbare, urmatoarea metoda o sa va ajute cu siguranta. Pentru un efect cat mai bun este necesar sa o utilizati constant atat in somnul de zi cat si in timpul trezirilor din somn de peste noapte.


Explicati copiilor ca veti sta pe un scaun langa pat (mai bine decat pe sau in pat) pana cand ei vor adormi. Dupa cateva nopti, mutati scaunul mai aproape de usa decat de pat. In mod gradat (de-a lungul catorva nopti) veti muta scaunul din ce in ce mai aproape de usa. Eventual scaunul poate fi mutat si dincolo de usa. Usa va sta deschisa pentru copiii care nu se dau jos din pat. Pentru cei care nu stau in pat tehnica usii inchise va functiona.

In functie de fiecare copil si de durata de acomodare la o metoda anterioara, dureaza intre 1-3 saptamani pentru a depasi aceste probleme si a reinvata copiii sa adoarma singuri. Acest proces poate fi grabit printr-un program de recompensare pozitiva - se folosesc mici recompense materiale pentru a intari comportamentul urmarit, acela de a adormi fara ajutorul parintilor.

Sursa: www.somn-copii.ro

Foto: Pixabay.com

Articole relationate
Comentarii facebook
Comentarii
    Trimite un comentariu
    Sunt tătic necenzurat
    Abonează-te la newsletter

    Caloria.ro

    Înscrie-te în comunitatea mămicilor generoase!