Sari la conținut

Tulburarile de somn ale copiilor

Creierul copilului se dezvolta numai cand doarme, stiai asta? De aceea, medicii subliniaza importanta unui somn bun pentru copil. Un copil ar trebui sa aiba intre 9 si 12 ore de somn neintrerupt in fiecare seara.

Somnul neregulat este una dintre principalele probleme cu care se confrunta parintii de astazi. Ca si adultii, copiii au probleme cu somnul din cauza stresului mental, fizic sau emotional. Somnolenta din timpul zilei, refuzul de a merge la culcare sau trezitul des in timpul noptii sunt comportamente care nu sunt normale. Si nu este o problema numai pentru copil, ci pentru intreaga familie.

Copiii aflati in crestere tind sa fie activi si energici si ard caloriile mai repede decat adultii. Tocmai din acest motiv au nevoie de mai mult somn decat cei mari.

Cum ii afecteaza pe copii tulburarile de somn

Problemele de somn sunt din ce in ce mai des intalntite astazi si ii afecteaza negativ pe copii. Daca un copil nu doarme indeajuns, asta se va reflecta in calitatea vietii lui de zi cu zi. S-a descoperit ca baietii sunt mai afectati de aceste probleme si, deseori, problemele de somn apar ca urmare a unei probleme fiziologice sau psihologice.

Cauzele problemelor

Problemelele de somn sunt descrise ca fiind incidente anormale si neregulate. Iata cateva cauze posibile:

  • La bebelusi pot aparea ca urmare a intolerantei la mancare, colicilor si iritabilitatii.
  • Copiii mai mari pot avea un somn agitat din cauza comportamentului de peste zi (cum ar fi plansul pentru atentie).
  • Uneori apar din cauze medicale: anomalii ale cailor respiratorii, polipi mari sau dificultati de respiratie cauzate de reflexul gastroesofagian.
  • Problemele de somn ale copiilor pot fi diagnosticate folosind testul numit polisomnografie care se efectueaza peste noapte.

Tipuri de tulburari de somn

Cele mai frecvente includ:

  • Somnambulismul
  • Terorile nocturne
  • Sforaitul
  • Sindroamele miscarilor ritmice
  • Probleme cu instalarea somnului
  • Cosmarurile
  • Apneea obstructiva de somn
  • Sindromul somnului insuficient
  • Problemele cu instalarea somnului

Simptome

Este important sa identificam corect simptomele tulburarilor de somn. Cele mai frecvente sunt:

  • Dificultatea de a adormi
  • Sforaitul
  • Tinerea respiratiei in timpul somnului
  • Trezirea frecventa noaptea
  • Somnambulism, cosmaruri
  • Tremuraturi in somn
  • Senzatia de groaza si transpiratiile din timpul noptii
  • Inecarea sau tusea in timpul noptii
  • Respiratia pe gura
  • Respiratia zgomotoasa
  • Dificultatea de a sta treaz in timpul zilei
  • Scaderea performantei la activitatile din timpul zilei
  • Mersul in somn
  • Deteriorarea performantelor, oboseala si somnolenta din timpul zilei sunt indicatori ai problemelor de somn

Efectele problemelor de somn

S-a descoperit ca tulburarile de somn scad calitatea vietii in general si impacteaza negativ sanatatea copilului. Pot aparea:

  • Accidente
  • Timpi mai lungi de reactie
  • Probleme la scoala
  • Comportament cu toane
  • Probleme de memorare si concentrare
  • Probleme de invatare
  • Vatamari
  • Performante sociale scazute

Ce sa faci

O schimbare de comportament neplacuta cum ar fi scaderea performantei la scoala, probleme in relatiile sociale sunt doar cateva efecte negative  cu care se confrunta copilul care sufera de probleme de somn. Cu toate acestea, odata identificate, problemele de somn pot fi usor vindecate prin masuri simple.  Cu un pic de efort si de constientizare, tulburarile de somn la copii pot fi tratate fara probleme. Un  program regulat de somn, mentinerea aceleasi ore de culcare si de trezire sunt primii pasi care trebuie facuti.

Citeste si despre tulburarile de somn la bebelusi.

  • Mergi cu copilul la medic, mai ales daca tulburarile de somn ale copilului au tendinta de a interfera cu activitatile de zi cu zi.
  • Intelege obiceiurile de somn ale copilului – fii atenta cand adoarme cel mai repede si mai usor.
  • Copiii nu ar trebui sa manance mese copioase si alimente sau bauturi care contin cafeina cel putin 6 ore inainte de momentul in care merg la culcare.
  • Incearca sa il relaxezi inainte de culcare. Spune-i o poveste sau fa-i o baie calda.
  • Camera in care doarme copilul trebuie sa aiba o temperatura confortabila toata noaptea si ar trebui sa fie complet inchisa.
  • Nivelurile de zgomot din casa ar trebui sa fie reduse in timpul somnului de peste zi. Televizorul si radioul trebuie sa fie oprite atunci cand copilul doarme.
  • Nu lasa copilul se se uite la TV sau jocuri video cel putin o ora inainte de culcare.
  • Ca parinte, ori de cate ori simti ca cel mic este obosit si somnoros, dar este inca treaz, trebuie sa il duci in pat.
  • Incerca si stabilesti o rutina de culcare. Acest model il va programa pentru a adormi mai usor oricand. 
Articole relationate
Comentarii facebook
Comentarii
    Trimite un comentariu
    Sunt tătic necenzurat
    Abonează-te la newsletter

    Caloria.ro
    ..

    Înscrie-te în comunitatea mămicilor generoase!