Sari la conținut

Alaptarea pe timp de noapte si depresia

Multe voci din noul val de educatie perinatala spun ca mamele ar trebui sa evite alaptarea pe timp de noapte pentru a reduce riscul de depresie postpartum. Stim ca daca mamele urmeaza acest sfat vor simti un impact negativ asupra alaptarii. Dar hai lasam la o parte aceasta problema si sa vedem daca intr-adevar evitarea alaptarii timp de noapte poate pastra sanatatea mintala a femeilor, prin marirea perioadei de somn. Pe scurt, este acesta un sfat bun?

La prima vedere, ar putea fi. Deoarece laptele matern are un continut mai mic de grasimi si proteine ​​decat laptele praf, am putea presupune, ca mamele care alapteaza dorm mai puțin decat cele care isi hranesc bebelusii cu lapte praf. Cu toate acestea, studiile recente au aratat contrariul: mamele care alapteaza, dorm mai mult, mai ales atunci cand copilul se afla in apropierea lor. Ceea ce are implicatii majore pentru sanatatea lor mintala. Daca vrei un motiv bun pentru alaptarea exclusiva, iata-l:

Mamele care alapteaza dorm mai mult

Intr-un studiu efectuat pe 33 de mame la 4 saptamani postpartum, Quillin si Glenn (2004) au constatat ca mamele care alapteaza au dormit mai mult decat mamele care au folosit biberonul. Datele au inregistrat timp de 5 zile somnul mamelor si al nou-nascutilor. Atunci cand s-a comparat daca impartirea patului cu bebelusul a avut vreun impact, s-a constatat ca mamele care au dormit cu bebelusii s-au bucurat de cele mai bune portii de somn, iar mamele care au dormit separat de bebelus au avut cele mai mici perioade de somn. Mamele care au folosit biberonul au avut aceeasi cantitate de somn, indiferent daca copiii au dormit cu ele sau in alta camera.

In alt studiu au fost comparate modelele de somn a 72 de cupluri incepand cu sarcina si trecand prin prima luna dupa nastere, iar rezultatele au fost cel putin interesante. Mamele care au alaptat  exclusiv au avut un numar mai mare de treziri pe timp de noapte (30 vs 24), comparativ cu mamele care nu au alaptat exclusiv. Dar mamele care au alaptat exclusiv au dormit cu aproximativ 20 de minute mai mult decat mamele care nu au alaptat exclusiv!

Un alt studiu a comparat somnul copiilor alaptați exclusiv vs. cei care au primit si supliment de lapte praf. 67% au fost hraniți exclusiv cu lapte matern, 23% au fost hraniți cu o combinație de lapte matern si formula, iar 10% au fost hraniți exclusiv cu formula de lapte praf. Mamele care au alaptat exclusiv au dormit in medie cu 40 de minute mai mult decat mamele care au adaugat supliment la alimentatia copiilor. Mai mult, parinții sugarilor alimentati cu formula de lapte praf au avut cele mai multe tulburari de somn.

Nu numai ca mamele care alapteaza dorm mai mult, dar somnul lor este de o calitate mai buna. Un studiu a comparat 12 de femei care au alaptat exclusiv, cu 12 femei de control de aceeasi varsta si 7 femei care au folosit exclusiv biberonul (Blyton si colab., 2002). Cercetatorii au descoperit ca timpul total de somn REM si timpul total de somn au fost similare in toate cele trei grupuri de femei. Diferența marcanta intre grupuri a fost in cantitatea de unde lente de somn (SWS). Mamele care alapteaza au avut o medie de 182 de minute de SWS. Femeile din grupul de control au avut o medie de 86 minute. Si femeile care au folosit exclusiv alimentatia cu biberonul au avut o medie de 63 minute. Printre femeile care alapteaza, a existat o reducere compensatorie in somn usor, non-REM. Somnul lent este un indicator important al calitatii somnului, iar cele cu un procent mai mic de unde lente prezinta oboseala mai mare in timpul zilei.

Cel mai recent studiu a fost publicat in revista Sleep, efectuat pe 2830 de femei la 7 saptamani postpartum (Dorheim et al., 2009). Cercetatorii au descoperit ca tulburarile de somn sunt un factor major de risc pentru depresia postpartum. Dar aici este locul unde intr-adevar devine interesant. Atunci cand se analizeaza ce perturba somnul, s-a descoperit ca urmatorii factori sunt legati de tulburarile de somn: depresia, probleme anterioare cu somnul, faptul ca esti mama pentru prima data, un copil mai mic sau de sex masculin si faptul ca nu alaptezi exclusiv. Cu alte cuvinte, mamele care nu au alaptat exclusiv au probleme mai mari de somn si un risc mai mare de depresie.

Concluzii

Rezultatele acestor studii sunt extrem de relevante. Mamele care alapteaza sunt mai puțin obosite si dorm mai mult decat cele care folosesc alimentatia mixta sau doar cu formula de lapte praf. Mai mult,  s-a constatat ca folosirea suplimentarii ca o strategie de adaptare pentru reducerea la minimum a pierderii de somn poate fi de fapt daunatoare, din cauza impactului acesteia asupra producției de prolactina.  

In concluzie, consilierea femeilor pentru a evita alaptarea timp de noapte pentru a reduce riscul de depresie nu este un sfat medical de urmat. In cazul in care femeile urmeaza acest sfat, poate creste de fapt riscul de depresie. 

Articole relationate
Comentarii facebook
Comentarii
    Trimite un comentariu
    Sunt tătic necenzurat
    Abonează-te la newsletter

    Caloria.ro

    Înscrie-te în comunitatea mămicilor generoase!