Sari la conținut

Diferența dintre întârziere de dezvoltare și semne precoce de autism – ce este relevant și ce nu

În primii doi ani de viață, ritmul de dezvoltare al bebelușilor este extrem de variabil. Unii merg mai târziu, alții vorbesc mai devreme, unii sunt mai sociabili, alții mai rezervați. Aceste diferențe sunt firești și nu indică automat o problemă. Totuși, există situații în care semnele nu țin de „ritm propriu”, ci de o dezvoltare atipică, iar părinții au nevoie să înțeleagă unde se termină variabilitatea normală și unde încep indicatorii de autism.

Întârzierea de dezvoltare: ce înseamnă cu adevărat
O întârziere de dezvoltare apare atunci când copilul nu atinge la timp anumite repere — mers, vorbire, motricitate fină, autonomie. De obicei:
– copilul se dezvoltă mai lent, dar în mod coerent;
– interesul social este prezent (zâmbește, caută fețe, răspunde la nume);
– comunicarea nonverbală există: arată cu degetul, caută privirea adultului, imită gesturi;
– întârzierea afectează un singur domeniu (ex. doar limbajul).

Acești copii pot recupera bine cu stimulare, iar evoluția lor arată progres constant, chiar dacă lent.

Citește și Semne timpurii ale autismului la copii, pe grupe de vârstă

Semne precoce de autism: ce nu ține de „întârziere”
Autismul nu înseamnă doar întârziere. Înseamnă un mod diferit de procesare a socialului și a comunicării. Primele semne pot apărea înainte de 1 an. Cele mai relevante dintre ele nu sunt legate de „cât vorbește copilul”, ci de felul în care interacționează.

Indicatori timpurii care nu sunt specifici întârzierii simple:
– lipsa contactului vizual sau contact vizual scurt, inconsistent;
– lipsa răspunsului la nume după 9–12 luni;
– lipsa gesturilor de comunicare (nu arată, nu întinde mâinile, nu salută);
– puțină sau nicio imitare (nu imită gesturi simple, expresii, sunete);
– joc repetitiv și foarte limitat (învarte obiecte, le aliniază, se concentrează pe detalii nefuncționale);
– interes social scăzut (nu caută reacția adultului, nu împărtășește bucuria sau descoperirile);
– reacții neobișnuite la stimuli (sensibilitate exagerată sau interes redus pentru sunete, texturi, lumină).

Aceste semne nu sunt despre „copilul merge mai târziu” sau „nu vorbește încă”, ci despre felul în care se conectează cu lumea și oamenii.

Când întârzierea de limbaj NU este doar întârziere
Mulți părinți se liniștesc când aud „va vorbi la timpul lui”. În unele cazuri este adevărat, în altele nu. Un copil cu întârziere simplă de limbaj:
– arată cu degetul;
– folosește expresii faciale;
– vine cu jucării să le arate;
– răspunde la nume;
– imită sunete și gesturi.

Un copil cu semne timpurii de autism poate avea întârziere de limbaj, dar lipsesc elementele de comunicare nonverbală care ar trebui să apară mult mai devreme decât cuvintele.

Comportamente care NU sunt semne de autism, deși mulți părinți cred că sunt
– copilul nu merge la un an;
– copilul nu are dinți timpuriu;
– copilul este „prea cuminte”;
– copilul este energic și se mișcă mult;
– copilul preferă jucăriile cu roți;
– copilul are tantrumuri frecvente.

Acestea țin de temperament, ritm individual sau vârstă, nu de autism.

Citește și Copiii cu autism au dificultăți mari de memorie, arată un nou studiu

Ce contează cu adevărat la evaluarea timpurie
Autismul timpurii se observă în modul în care copilul:
– caută interacțiunea;
– o menține;
– răspunde la ea;
– transmite intenții;
– împărtășește interes.

Dacă lipsesc aceste elemente, nu mai vorbim despre o „întârziere”, ci despre un pattern.

Când este necesară evaluarea
– când semnele de interacțiune lipsesc peste 9–12 luni;
– când copilul are regres (pierde abilități pe care le avea);
– când întârzierea nu afectează doar limbajul, ci și comunicarea nonverbală;
– când apar comportamente repetitive sau interese foarte restrictive.

Evaluarea timpurie nu pune etichete, ci clarifică ce are nevoie copilul pentru a evolua optim.


Întârzierea de dezvoltare este un ritm mai lent, dar coerent. Autismul înseamnă o dificultate în conectare și comunicare, vizibilă înainte ca limbajul să apară. Diferența se vede nu în „câte cuvinte spune copilul”, ci în felul în care caută privirea, reacționează la oameni și folosește gesturile pentru a comunica. Early signs sunt comportamente, nu performanțe.

Articole relationate
Comentarii facebook
Comentarii
    Trimite un comentariu
    Sunt tătic necenzurat
    Abonează-te la newsletter

    adevarul.ro

    click.ro

    Înscrie-te în comunitatea mămicilor generoase!


    ego.ro

    caloria.ro

    zooland.ro