Sari la conținut

Exerciţii cu mingea de gimnastică pentru bebeluşi. Recomandările specialistului

Mingea de gimnastică este recomandată în multe situaţii, de la prematuri până la copii care sunt perfecţi sănătoşi. În general, exerciţiile dau rezultate foarte bune în tonifierea musculaturii spatelui, în creşterea stabilităţii articulare şi a echilibrului. Iată ce recomandări am primit de la Adina Cozma, kinetoterapeut și educator perinatal SAMAS certificat.

Se ştie că în prima lună de viaţă a nou-născutului toate procesele de creştere şi dezvoltare se desfăşoară cel mai rapid. Este o perioadă în care părinţii se obişnuiesc cu nouă postură şi învaţă să petreacă timpul în trei. Practic exerciţiile pot fi începute chiar şi din prima lună de viaţă a bebeluşului sub îndrumarea unui specialist şi apoi continuate acasă de părinţi.

Mingea de gimnastică este recomandată în multe situaţii, de la prematuri până la copii care sunt perfecţi sănătoşi. În general, exerciţiile cu mingea de gimnastică dau rezultate foarte bune în tonifierea musculaturii spatelui, în creşterea stabilităţii articulare şi a echilibrului.

Conform unor studii, poziţionarea în decubit ventral(aşezat cu faţa în jos) a bebeluşului timp de aprox. 30 de minute pe zi produce achiziţii motrice importante atât pentru această poziţie cât şi pentru alte poziţii.
Poziţia de decubit ventral nu este o poziţie foarte comodă şi acceptată pentru un bebeluş, de aceea exerciţiile pe mingea de gimastica pot fi de mare ajutor, oferă o altă pespectiva asupra “tummy time”.

►Citește și Masajul bebeluşului 0 – 3 luni. Beneficii şi recomandări

Specialiştii recomandă cea mai mare dimensiune 85- 95cm deoarece oferă o mai bună stabilitate şi un control asupra bebeluşului. Desigur se poate lucra în condiţii foarte bune şi cu mingi de dimensiuni mai mici în funcţie de abilitatea fiecăruia de a lucra cu ea.
Odată cu creşterea copilului exerciţiile vor trebui executate pe mingi cu dimensiuni din ce în ce mai mari, nicidecum mai mici.
Mămica, în timp ce ce face exerciţiile cu bebeluşul, trebuie să fie conştientă că o poziţie comodă şi relaxantă pentru ea aduce beneficii pentru amândoi. Timpul petrecut împreună să fie un timp eficient şi relaxant, distractiv, interactiv.

Îmbrăcămintea trebuie să permită o mişcare cât mai amplă în timpul exerciţiilor, să fie una comodă şi cât mai scurtă, tinanduse cont şi de temperatura mediului ambiant care trebuie să fie undeva între 22 şi 24 grade. Ideal ar fi că bebeluşul să fie lăsat doar în scutec pentru o mai bună aderenta şi pentru a se evita accidentele. Membrele inferioare, de asemenea, ar fi bine să fie goale pentru o priză mai bună.

Tipuri de exerciții cu mingea de gimanstică

Exerciţiile diferă în funcţie de etapa de dezvoltare a bebeluşului:
- la 2 luni o mămică poate să facă balansări față – spate cu bebeluşul;
- la 3 luni sau când bebeluşul dă semne că se poate rostogoli, se pot face rostogoliri;
- la 5 luni se pot face exerciţii din şezând etc.

Trebuie să ţinem cont că bebeluşii ştiu mai bine când sunt pregătiţi să facă noi achiziţii şi să nu îi forţăm.
Rolul kinetoterapeutului este unul foarte important şi de aceea este bine că primele şedinţe de gimnastică să se desfăşoare sub îndrumarea acestuia, mai apoi mămica continuând exerciţiile cu bebeluşul acasă, iar în momentul în care există nelămuriri să ceară sfatul terapeutului.

►Citește și Viaţa cu un nou născut. Trucuri ca să treci cu bine peste primele 30 de zile

Cât de dese sunt recomandate aceste exerciţii?

Ca orice program de exerciţii pe care îl începem, trebuie să ţinem cont de vârstă, cu cât este mai mic cu atât şedinţa este mai mică. Se începe cu 5-10 minute şi se creşte funcţie de cât de disponibil este bebeluşul. Ar fi bine că în prima şedinţă să îl punem pe minge şi să aşteptăm să vedem ce reacţie are şi în funcţie de ea să trecem mai departe.
Atâta timp cât această activitate este una relaxanta pentru ambele părţi implicate, putem vorbi chiar şi de şedinţe efectuate zilnic cu durate de timp variabile(de la 15min. la 35-40 min.) în funcţie de disponibilitatea în special a bebeluşului.

În ce moment al zilei pot fi efectuate aceste exerciţii?

Trebuie să avem în vedere perioada din zi când bebeluşul este deschis spre noi achiziţii, când este treaz liniştit, pentru că un copil somnoros, căruia îi este foame, sau imediat după masă, sau cu alte nevoi nu va fi niciodată deschis către a face exerciţii. Ca în orice situaţie nouă, pentru un bebeluş, este un “stress” orice lucru nou pe care îl învaţa, vede, trăieşte. Asta nu înseamnă că nu se adaptează, doar că trebuie să avem răbdare să se obişnuiască cu situaţia, exerciţiile etc.
Doar o mamă poate să zică când bebeluşul este deschis pentru achiziţii noi. Unii sunt de dimineaţă, alţii la prânz, alţii seara.

Mămiciile pot folosi mingea în multe situaţii: de la folosirea ei ca şi un simplu scaun la exerciţii cu mingea mai complexe, la exerciţii de stretching, tonifiere, relaxare, exerciţii pentru tonifierea perineului. Depinde de ceea ce doreşte şi este dispusă să facă. Poate să exerseze ce face cu bebeluşul pentru a vedea ce presupune sau ce senzaţii are bebeluşul când le face, în măsura în care se poate. Îţi trebuie doar imaginaţie!

Articole relationate
Comentarii facebook
Comentarii
    Trimite un comentariu
    Sunt tătic necenzurat
    Abonează-te la newsletter

    Caloria.ro
    ..

    Înscrie-te în comunitatea mămicilor generoase!