Sari la conținut

Ce legume sunt mai sănătoase gătite, decât crude?

A venit vara şi acum este momentul ideal să consumăm cât mai multe legume şi fructe în stare crudă. Din păcate, ceea ce nu ştim este că unele dintre legume sunt chiar mai sănătoase şi ne oferă chiar mai substanțele nutritive dacă sunt gătite la abur, fierte sau chiar pe grătar, decât naturale.

“Credinţa generală este că hrana gătită are o valoare nutriţională mai scăzută comparativ cu produsele crude, dar acest lucru nu este întotdeauna adevărat”, a declarat Rui Hai Liu, profesor la Universitatea Cornell, care a studiat modul în care căldura influenţează alimentele, potrivit The Washington Post.

Mulţi nutrienţi din fructe şi legume sunt blocaţi în pereţii celulari. Gătirea ajută la eliberarea lor, deci devin mult mai accesibili şi sunt mai uşor de absorbit de organism”, a explicat Rui Hai Liu.

Deci, ce legume sunt mai sănătoase gătite, decât crude:

Roşiile – V-aţi gândit vreodată că roşiile pot fi mai sănătoase gătite? Specialiştii explică faptul că, atunci când consumăm roșii crude, în corpul nostru ajunge doar aproximativ 4% din cantitatea optimă de licopen, antioxidant care are proprietăți antiinflamatorii, deosebit de util în prevenirea afecțiunilor cardiovasculare sau chiar a anumitor forme de cancer.  În schimb, prin gătire, acest antioxidant se eliberează mai rapid.Totuşi, Wakeman, expertă în nutriţie şi lector în domeniul fiziologiei aplicate la Birmingham City University. spune că nu este recomandat consumul exclusiv de roşii gătite, pentru că procesul de preparare a hranei duce la distrugerea altor vitamine din acestea.Sparanghelul - Sparanghelul este o legumă ce conține fibre, proteine, minerale, este antioxidantă, antiinflamatoare, cu procent infim de grăsimi.
Numai dacă aveți nevoie de acid folic (ex: femeile care își doresc un copil), se recomandă consumul de sparanghel crud (acidul folic se distruge prin preparare termică). Altfel, sparanghelul se recomandă să fie consumat preparat (timp de 5-8 minute)- pentru a avea parte de cât mai mulți nutrienți ai săi (cum ar fi vitaminele A, C, B, E și K), beneficiile aduse sănătății fiind considerabile

Broccoli – Deşi broccoli este una dintre cele mai sănătoase legume, nu doar că este preferabil să fie consumat gătit, ci este interzis să fie mâncat în stare crudă; şi asta pentru că anumiți componenți pot afecta funcționarea tiroidei - mai ales dacă aveți hipotiroidism. Mai mult, se pare că anumite componente din broccoli pot interfera cu hormonii tiroidieni și îți pot afecta inclusiv funcționarea optimă a metabolismului.
Pentru ca broccoli să ofere nutrienții cei mai buni  - vitamina C, calciu, vitamina K, fitonutrienți ce contribuie la detoxifierea organismului, este indicat ca buchețelele să fie separate și gătite la aburi, nu fierte sau la microunde.

► Citeşte şi Copilul tău refuză legumele? Iată 3 rețete delicioase prin care îl poți convinge

Morcovii – Morcovul este una dintre primele legume consumate (piureurile de morcovi sunt celebre), însă, deşi este delicios în stare crudă, este mult mai sănătos gătit. Şi asta pentru că, atunci când este gătit, nutrienții din el pot penetra mai ușor membranele celulare și vor fi absorbite mai bine de către organism. Spre exemplu, cel mai valoros compus din această legume, beta-carotenul, își crește beneficiile când vine în contact cu o sursă de căldură (adica atunci când morcovul este gătit). Apoi, el va fi convertit mai rapid în vitamina A, responsabil pentru o vedere sănătoasă, oase și dinți puternici, piele frumoasă şi pentru un sistem imunitar mai puternic.

Spanacul – Spanacul nu este doar foarte bogat în fier, dar conține și vitamine din grupul B-urilor, esențiale pentru menținerea sănătății celulelor de la nivelul aparatului reproducător. Deşi este sănătos şi crud, nutriţioniştii ne sfătuiesc să îl consumăm în special gătit la aburi, deoarece aşa i se reduce și nivelul de acid oxalic - acesta poate încetini absorbția optimă a fierului și calciului și ne poate predispune spre apariția calculilor renali. Totuşi, este important ca spanacul să nu fie gătit timp îndelungat, pentru că alţi nutrienţi sunt pierduţi în acest fel.

Ardeiul gras roșu - Ardeiul gras roşu este bogat în carotenoizi și vitamina C. Deși obişnuim să preparăm o salată în care să strecori și ardei gras roșu, nutriționiștii ne sfătuiesc să-l gătim pe grătar (dar nu la temperaturi prea mari, deoarece antioxidanţii pot fi distruşi), în condițiile în care gătirea la temperaturi înalte poate crește numărul antioxidanților.

Sursa foto: Free pik

Articole relationate
Comentarii facebook
Comentarii
    Trimite un comentariu
    Sunt tătic necenzurat
    Abonează-te la newsletter

    Caloria.ro
    ..

    Înscrie-te în comunitatea mămicilor generoase!