Sari la conținut

Credeți că bebelușul ar putea avea întârzieri de dezvoltare? Semnele la care trebuie să fii atent, pentru fiecare grupă de vârstă

Pe măsură ce copilul crește și se dezvoltă, este firesc să apară întrebări și uneori chiar îngrijorări cu privire la anumite semnale. De cele mai multe ori, copiii se dezvoltă corespunzător și întrebările părinților primesc răspunsuri liniștitoare, dar se întâmplă și excepții în care lucrurile nu merg chiar pe drumul pe care ar trebui.

Iată la ce să fiți atenți, în funcție de vârsta copilului:

Până la 2 luni

  •     Nu răspunde la sunetele puternice
  •     Nu urmărește lucrurile care se mișcă
  •     Nu își poate ține capul sus când este pe burtă
  •     Nu zâmbește oamenilor
  •     Nu duce mâinile la gură 

Până la 4 luni

  •     Nu urmărește lucrurile care se mișcă
  •     Nu zâmbește oamenilor
  •     Nu poate ține capul neclintit
  •     Nu scoate sunete
  •     Nu aduce lucrurile la gură
  •     Nu împinge în jos cu picioarele atunci când picioarele sunt așezate pe o suprafață dură
  •     Are dificultăți în a mișca unul sau ambii ochi în toate direcțiile

Până la 6 luni

  •     Nu încearcă să atingă lucruri la îndemână
  •     Nu arată afecțiune pentru îngrijitorii săi
  •     Nu răspunde la sunetele din jurul lor
  •     Are probleme în a aduce lucrurile la gură
  •     Nu scoate sunete vocale
  •     Nu râde sau țipă
  •     Pare foarte rigid, cu mușchii strânși

Citește și Dezvoltarea copilului: 5 schimbări importante care apar între vârsta de 2 și 3 ani

Până la 9 luni

  •     Nu se sprijină pe propriul corp nici cu ajutor
  •     Nu bolborosește
  •     Nu răspunde la propriul nume
  •     Nu pare să recunoască oamenii familiari
  •     Nu se uită încotro arăți
  •     Nu transferă jucăriile dintr-o mână în cealaltă

Până la 12 luni

  •     Nu se târăște
  •     Nu poate sta în picioare nici cu sprijin
  •     Nu spune cuvinte simple precum „mama” sau „tata”
  •     Nu folosește gesturi precum fluturarea sau scuturarea capului
  •     Nu indică lucruri
  •     Nu caută lucruri pe care le vede că le ascunzi
  •     Pierde abilitățile pe care le avea cândva

Până la 18 luni

  •     Nu indică spre anumite obiecte, să le arate și altora
  •     Nu poate merge singur
  •     Nu știe la ce se folosesc lucrurile familiare
  •     Nu îi copiază pe alții
  •     Nu are achiziții noi, în vocabular
  •     Nu știe cel puțin 6 cuvinte
  •     Nu observă și nu se deranjează când un îngrijitor pleacă sau revine
  •     Pierde abilitățile pe care le avea cândva

Până la 2 ani

  •     Nu folosește expresii din două cuvinte (cum ar fi „bea lapte”)
  •     Nu știe ce să facă cu obiectele obișnuite, cum ar fi o perie sau o furculiță
  •     Nu copiază acțiuni și cuvinte
  •     Nu urmează instrucțiuni simple
  •     Nu merge constant
  •     Pierde abilitățile pe care le avea cândva

Până la 3 ani

  •     Cade mult sau are probleme cu urcatul/coborâtul scărilor
  •     Salivează în mod neobișnuit
  •     Nu poate manipula jucăriile simple
  •     Nu vorbește în propoziții
  •     Nu înțelege instrucțiuni simple
  •     Nu joacă jocuri de rol
  •     Nu vrea să se joace cu alți copii sau cu jucării
  •     Nu face contact vizual
  •     Pierde abilitățile pe care le avea cândva

Până la 4 ani

  •     Nu poate sări pe loc
  •     Nu manifestă interes pentru jocurile interactive sau imaginații
  •     Ignoră alți copii sau nu răspunde persoanelor din afara familiei
  •     Nu pot relua o poveste preferată
  •     Nu înțelege diferența dintre „la fel” și „diferit”
  •     Nu folosește corect „eu” și „tu”.
  •     Vorbește neclar
  •     Pierde abilitățile pe care le avea cândva

Până la 5 ani

  •     Nu prezintă o gamă largă de emoții
  •     Manifestă un comportament extrem (frică, agresivitate, timiditate sau tristețe)
  •     Neobișnuit de retras și inactiv
  •     Este ușor distras, are probleme în a se concentra pe o activitate mai mult de 5 minute
  •     Nu răspunde oamenilor sau răspunde doar superficial
  •     Nu joacă o varietate de jocuri și activități
  •     Nu poate spune cum îl cheamă
  •     Nu folosește corect pluralele obișnuite sau timpul trecut
  •     Nu vorbește despre activități sau experiențe zilnice
  •     Nu se poate spăla pe dinți, pe mâini și nu se poate dezbrăca fără ajutor
  •     Pierde abilitățile pe care le avea cândva

Ce înseamnă „întârziere în dezvoltare”?

Medicii folosesc acest termen atunci când un copil nu atinge etapele de dezvoltare în intervalul a ceea ce este considerat normal. Întârzierea poate fi în una sau mai multe domenii: abilități motorii brute, cum ar fi statul în picioare și abilități motorii fine, cum ar fi apucarea și manipularea obiectelor, abilități de comunicare și limbaj (atât înțelegerea limbajului, cât și vorbirea), abilități de auto-ajutor (cum ar fi antrenamentul la toaletă și îmbrăcarea) și abilități sociale (cum ar fi contactul vizual și jocul cu ceilalți).

Care sunt șansele ca un copil să aibă întârziere în dezvoltare?

Diverse studii au raportat că 10 până la 15% dintre copiii cu vârsta sub 3 ani au avut o întârziere în dezvoltare, cum ar fi dificultăți de învățare, de comunicare, de joacă sau de a efectua activități fizice sau abilități practice.

Intervenția timpurie poate face o diferență enormă pentru mulți copii cu întârzieri în dezvoltare.

Unele întârzieri dispar în momentul în care copilul merge la școală, în timp ce alte probleme nu vor fi identificate decât mai târziu. Aproximativ 14% dintre copiii cu vârsta sub 17 ani au probleme precum tulburări de vorbire și de limbaj, dizabilități intelectuale, dizabilități de învățare sau probleme emoționale și comportamentale.

Articole relationate
Comentarii facebook
Comentarii
    Trimite un comentariu
    Sunt tătic necenzurat
    Abonează-te la newsletter

    adevarul.ro

    click.ro

    Înscrie-te în comunitatea mămicilor generoase!