Sari la conținut

Educație pozitivă: Cum urmărim progresul în dezvoltarea copilului fără note și competiție

Educația pozitivă, un concept tot mai întâlnit în ultimii ani, își propune să cultive ceea ce poate face, învăța, realiza copilul, cu ajutorul potențialului său. Părinți, bunici sau educatori, adulții care doresc să își crească copilul după principiile educației pozitive, trebuie să știe că aceasta se face prin ghidare potrivită, cu blândețe, bunătate, optimism și oferire de opțiuni. În timp ce inducerea ideii de competiție între colegi, prieteni sau frați nu este recomandată de specialiști, principii precum evaluarea prin observare, ar trebui să fie adoptate de cât mai multe familii și instituții de învățământ. 

Conform unei lucrări de specialitate publicate în 2015, dorința copiilor de a învăța și de a oferi un sens lumii înconjurătoare este înnăscută. Evaluarea poate fructifica sau suprima această dorință, în funcție de modul în care este structurată.

Alicia Blanco-Bayo, specialist în educație timpurie ce va fi prezent în România la Conferința de Educație Timpurie organizată de Fundația Acorns, și-a concentrat atenția asupra dezvoltării emoționale a copiilor și va prezenta în cadrul evenimentului de la București un nou sistem de evaluare și raportare, bazat pe observare și nu pe etichetarea după un barem strict.

Urmarea unui model convențional de evaluare a copiilor mută atenția adultului către obiectivele care nu au fost încă îndeplinite. Astfel apare competiția între copii, iar aceasta împiedică dezvoltarea inteligenței emoționale, atât de importantă în succesul adultului de mai târziu. Ca alternativă, evaluarea prin observare îl ajută pe educator să înțeleagă nevoile reale ale copiilor și facilitează crearea unui mediu de învățare echilibrat.

Cum se realizează evaluarea prin observare

Alicia Blanco – Bayo îi încurajează pe părinți, educatori și pe specialiștii în educație timpurie să se implice activ în activitățile copiilor. Doar în acest fel, adulții poate cunoaște nevoile individuale ale copilului și îi pot construi un mediu propice dezvoltării.

Scopul evaluării prin observare este acela de a înțelege comportamentul copiilor pentru crearea unei strategii educaționale care să recunoască nevoile lor emoționale. Spre deosebire de evaluarea convențională, prin atribuirea unui scor fiecărui copil, evaluarea prin observare nu pune etichete și nu limitează parcursul copiilor în dezvoltare.

Educatorul poate obține toate informațiile necesare în legătură cu progresul copiilor ascultând răspunsurile lor spontane, urmărind activitățile în care tind să se implice, activitățile care le fac mai puțină plăcere și modul în care interacționează cu mediul.

“În perioada preșcolară, copiii se află în plină dezvoltare fizică, mentală și emoțională. Așadar, multe dintre trăsăturile lor sunt încă în formare și nu sunt pregătite pentru evaluare.” spune Alicia Blanco-Bayo, specialist internațional în educație timpurie, pentru Education Today Magazine.

Importanța mediului de acasă sau de la grădiniță

Pentru a putea fi înțeleși mai bine, copiii au nevoie de un mediu  care să le permită să experimenteze cât mai mult. Astfel, educatorul sau părintele poate observa răspunsurile lor în contexte diferite.

Un spațiu deschis, cu zone dedicate activităților didactice și celor recreative, va contribui la formarea unei rutine zilnice și va stimula sentimentul de siguranță.

În sala de clasă, este recomandată încurajarea interacțiunilor sociale cu ajutorul mediului, prin minimizarea numărului de piese de mobilier, așezarea scaunelor în cerc și păstrarea materialelor de lucru în locuri accesibile pentru copii.

Cu cât mediul îi încurajează mai mult să se exprime, cu atât copiii vor transmite mai clar informații despre dezvoltarea lor și nevoile pe care au în fiecare etapă.

Valentina Secară, fondatoarea Conferinței de Educație Timpurie, susține evaluarea prin observare și încurajează educatorii și părinții să fie atenți la nevoile emoționale ale copiilor, atât la grădiniță, cât și acasă. „Copiii tind să fie foarte transparenți cu privire la nevoile lor de dezvoltare. Responsabilitatea educatorului este să observe și să înțeleagă ceea ce preșcolarul încearcă să comunice. Atunci când răspunsurile lui afective sunt interpretate corect, copilul învață să aibă încredere în sentimentele sale și în persoanele de lângă el.” spune inițiatoarea proiectului ajuns deja la cea de-a 5-a ediție.

Pentru educarea copiilor, părinții trebuie să asigure un mediu sigur, în care copilul să se simtă confortabil, dar și o atitudine pozitivă pentru a-i arata acestuia calea cea bună.

Educatorii și angajații instituțiilor de învățământ preșcolare și primare vor putea afla mai multe despre acest model nou de educație , în cadrul Conferinței de
Educație Timpurie, care va avea loc în perioada 7-9 noiembrie. Tema din acest an a evenimentului este “Educația pozitivă: mediu fericit, resurse infinite”
Despre Conferința de Educație Timpurie:

Conferința de Educație Timpurie este un proiect al Fundației Acorns, organizat prin divizia sa de training, First7 Parents & Educators Coaching. Evenimentul reunește anual experți internaționali în educație preșcolară și primară, într-un cadru propice dezvoltării profesionale prin informație de calitate. Ediția de anul acesta are loc în perioada 7-9 noiembrie, la București, iar tema este “Educația pozitivă: mediu fericit, resurse infinite”. Sesiunile de training vor fi susținute de experți internaționali în domeniul educației timpurii: Helen O'Donoghue, Anita Curtis, Helen Battelley, Alicia Blanco-Bayo și Mark Carter.
Cu scopul de a susține activitatea educațională în România, organizatorii oferă acces gratuit la conferință personalului specializat din sistemul public de învățământ preșcolar.
Pentru mai multe detalii, accesați pagina de Facebook Conferinta de educatie timpurie First7, iar pentru înscrieri, trimiteți un email la adresa office@first7.ro.


 

Articole relationate
Comentarii facebook
Comentarii
    Trimite un comentariu
    Sunt tătic necenzurat
    Abonează-te la newsletter

    Înscrie-te în comunitatea mămicilor generoase!